dimarts, 4 de maig del 2010

2010: L'any sense estiu


Anava llegint diferents blogs mentre taral•lejava una cançó dels Pets... El meu cervell, incapaç de seguir una mínima sistematització del procediment, saltava de lloc en lloc quan, sense saber com, em vaig trobar buscant a Google informació sobre un fenomen molt interessant.

L'erupció del Tambora el 1815 provocà que a l'any 1816 el coneguessin com "l'any sense estiu", a causa de les baixes temperatures que es patiren a Europa i a bona part del planeta.

Diuen que aquella temperatura estranyament freda i plujosa, tètrica, tenebrosa (bé... no sé si tant, però bé hi hem de posar una mica d’ambientació) va ser la causa de que Mary Shelley escrivís “Frankenstein”. Podem llegir a la Wiki:

Durante el verano boreal de 1816, el año sin verano, el hemisferio norte soportó un largo y frío "invierno volcánico" debido a la erupción de Tambora. Durante este terrible año, Mary Wollstonecraft Shelley y su marido Percy Bysshe Shelley hicieron una visita a su amigo Lord Byron que entonces residía en Villa Diodati, Suiza. Después de leer una antología alemana de historias de fantasmas, Byron retó a los Shelley y a su médico personal John Polidori a componer, cada uno, una historia de terror…

En fi, que jo ja em vaig fregar les mans pensant en un estiu amb màniga llarga...

Així que, emulant Mary Shelly, vaig decidir escriure una autèntica obra mestra. El procediment l’havia vist a casa de la Carme i d’en McAbeu, però es veu que la idea va venir d'un blog anomenat Mafia Mental.

Es tractava d’agafar uns quants llibres que t’haguessin agradat i, copiant una frase de la contraportada de cadascun d’ells, confeccionar un nou escrit... Hi havia una sèrie de normes, però la veritat és que no m'hi vaig fixar massa...

Així doncs, barrejant frases dels catorze llibres triats, vaig fer fet la ressenya d’aquesta nova obra, meravella que serà escrita el 2010, l’any sense estiu:

Aclaparada pel pes de la culpa, a conseqüència d’uns enigmàtics somnis, escriu una obra de reflexions filosòfiques i polítiques, un recital joiós de celebració de la llengua catalana. Barreja de sàtira, tragèdia i intriga policial, la realitat de la vida quotidiana i la fantasia es donen la mà.

Per mitjà de la carta d’un habitant de l’illa, decidí que volia explorar un altre paisatge (és un deliri de ment trastornada). A l’indret només hi queda un home blanc... La resposta està en el passat.

Plantejat com un joc o com un diàleg poètic, narra en primera persona la seva turmentada vida: Patir és i serà sempre el pa de cada dia.




Obres utilitzades en l’experiment:

La carga, de Mary Westmacott
El rei, el savi i el bufó, de Shafique Keshavjee
El petit príncep, de Antoine de Saint-Exupéry
Xocolata desfeta, de Joan-Lluís Lluís
El casalot, de Charles Dickens
Grandes esperanzas, de Charles Dickens
La societat literària i de pastís de pela de patata, de Mary Ann Shaffer
A peu pels camins de cendra, de Josep M. Espinàs
La carta robada i altres narracions, d’Edgar Allan Poe
El senyor Pip, de Lloyd Jones
Cámara de Gas, de John Grisham
Roda Poètica 2009, de Carme Rosanas i altres
Yo, Vincent Van Gogh, de Carlos García-Osuna
Avui patirem, de Joan M. Pou

PS. / Si voleu llegir un interessantíssim article sobre volcans i la seva influència en el clima, cliqueu AQUÍ. Val la pena ;-)

27 comentaris:

  1. Tot i saber que molta gent l'està esperant, a mi l'estiu... me la porta molt fluixa. Si no n'hi ha, doncs perfecte. Cada any tenim un estiu i molt sol, no? Tampoc és demanar massa que cada 200 anys ens deixin tranquils una estona. Però bé, que no serà, que tot i que segueix plovent segur que d'aquí a molt poquet ja ens estarem morint de calor.

    T'ha quedat una contraportada de llibre molt creïble, algunes frases cassen a la perfecció. Però ara hauràs d'escriure l'obra mestra, no? Amb la contraportada només no anem enlloc.

    ResponElimina
  2. Mira... bon dia... mmmm... digueu el que vulgueu, que em prenc aquest post com un regal. Quina il·lusió, nena! El nostre llibre barrejat amb tots aquest importants!

    I després que t'ha quedat molt bé! Lliga d'una manera increïble.

    Potser sí que aquestes contraportades mereixerien un llibrre que els anés al davant.

    :) Una abraçada, preciosa! Gràcies pel regal!

    ResponElimina
  3. Hola Assumpta (ostres, la papallona!). Has vist una pel.li que es titula en castellà "Ábrete de orejas"? (mmm, no podries llevar la papalloneta aquesta? fiuuuu...!). Doncs, en aquesta pel.lícula els protagonistes es dediquen a traure llibres de la biblioteca i a canviar les resenyes de les solapes per textos guarrindangos per a sorpresa dels possibles lectors (uf, la papallona!!!!), però la teua idea és millor, és pròpia de Borges que ressenyava llibres no escrits... hala me'n vaig a veure que fa el meu fill que encara farem tard a l'escola... (OSTRES LA PAPALLONETA....) ;p

    ResponElimina
  4. Doncs jo no sé què dir-te, Assumpta! A mi, com a en XeXu, em fa molta angúnia la calor, però la setmaneta anterior estava sent fantàstica: solet, una brisa suau que no deixava de bufar i nits prou fresquetes per continuar tapant-se amb un edredó primet. Si l'estiu ha de ser com aquests dos dies que portem de setmana, t'asseguro que acabarem tocats del bolet! Un estiu gris, a casa nostra, pot causar molts problemes mentals!!! Si no, mira les estadístiques de depressions que hi ha als països escandinaus! Necessitem la llum del sol perquè ens dóna alegria i vida, encara que la calor sigui pesadeta...

    ResponElimina
  5. Em vas dir que no et feia gaire gràcia això de fer un poema de contracobertes i que faries quelcom més lliure.
    Doncs t'haig de dir sincerament que has millorat l'idea original, m'ha agradat moltíssim aquest text. Has fet la contraportada d'un nou llibre imaginari a partir de les contraportades d'uns quants llibres que t'agraden. EXTRAORDINARI!! :-)

    Per cert, tant bon punt estigui escrit, jo en vull un exemplar dedicat d'aquest recital joiós de celebració de la llengua catalana, barreja de sàtira, tragèdia i intriga policial :-DD

    ResponElimina
  6. Jo fins que no hi sigui no m'ho creuré, això de l'any sense estiu… Per cert, això de "L'any sense estiu" podria ser un bon títol per la teva obra mestra :-)

    ResponElimina
  7. Per cert, ja sé que la Miss Marple dels blogs ets tu però tu també saps que jo no em quedo enrere en això de descobrir pistes i indicis, no?. ;-)

    Per això no t'estranyarà si et dic que he descobert una "cosa rara" al post. A la llista hi ha 14 llibres però a la foto només 13!.
    Hi ha algun motiu secret en el fet que "El Petit Príncep" hagi desaparegut? :-DD

    I jo també penso com en P-CFACSBC2V, d'això de l'any sense estiu en tornarem a parlar a l'agost! ;-)

    ResponElimina
  8. doncs el volcà islandès de nom impronunciable (diria que 'hàsta' pels islandesos) ha tornat a escupir un núvol cendrós que ha fet que tanquéssin el trànsit aeri a Islàndia... em sap greu per ells que queden coberts de cendra contaminant... però estic molt agraïda a la terra per fotre'ns la punyeta d'aquesta manera, sobretot quan ho fa al mal anomenat primer món, on els problemes es redueixen a no poder volar, (oh que desgraciats que som que no podem anar de vacances!!) enlloc de cobrar-se víctimes com passa a l'altre mal anomenat tercer món... uis... m'he posat massa seriosa?

    benvingut sigui un estiu suau... tampoc cal que faci fred, è? en faig prou amb una temperatura suportable, o sigui arribar NOMÉS als 25º de màxima, gràcies, de res a disposar.

    Ara, a fer cas a en Xexu i a escriure la història... i que s'acabi amb un final sorprenent ;)
    petons i molt bon dia, guapa!

    ResponElimina
  9. Ostres, quin experiment més currat, Assumpta!

    A mi ja m'està bé que no tinguem estiu. Temperatures suaus i no tant caluroses. On s'ha de signar??

    ResponElimina
  10. Doncs Assumpta, a mi no m'agradaria quedar-me sense estiu. Doncs l'any passat em vaig tirar de Juny a Desembre sense parar treballant com a becari i, crec, que aquest any em mereixo unes vacancetes!

    M'has deixat gelat i m'has abaixat l'ànim bastant després de la notícia del volcà de 1816. Espero que no es repeteixi la història.

    Salut, Assumpta!

    ResponElimina
  11. Amb el teu símil m'has donat una alegria: igual enguany no cal anar a la platja!

    *Sànset*

    ResponElimina
  12. XEXU.- Jajaja és cert!! Exigim un estiu fred cada 200 anys! I aquest any "toca", tampoc som tan exigents!! :-DD
    Estic pensant que escriuré l'obra mestra si, veritablement, aquest estiu no fa massa calor (ja no demano un estiu hivernal, em conformaria amb "primaveral") ;-))


    CARME.- T'ho pots prendre perfectament com un regal perquè vaig pensar que et faria gràcia quan ho veiessis!! ;-))
    Hi ha molt bons poemes dins el nostre llibre, escrits amb sentiment i amb il•lusió :-)
    És més fàcil mirar que lligui un text en prosa que tractar de fer poesia, com vareu aconseguir molts... una petita trampa :-))


    JESÚS PÁRRAGA.- Aaaai, la meva papalloneta ;-))
    Pobreta, si només es veu entrant amb "Explorer", si entres amb Chrome o amb Mozilla Firefox veuràs un punter normal... El disgust que vaig tenir quan vaig veure que no es veia amb els altres navegadors!! snifff
    No conec aquesta peli que dius (no hi entenc quasi gens, de cinema) però suposo que l'efecte deuria ser impactant jaja
    Alaaa Borges feia el mateix que jo? Uaaaauuuu :-DD


    NÚR.- De fet, no crec que ens haguem de preocupar... Què hi farem :-))
    A mi tampoc m'agrada la pluja i l’excés de dies grisos, però entre això i la calor de l'estiu passat em quedo amb això sense dubtar-ho ni un instant :-))


    McABEU.- És possible que això que he fet resulti original... però aconseguir fer un sonet, amb rima correcta i amb frases que lliguin bé, agafant trossets de contraportada (com tu vas fer) té un mèrit mooooolt més gran ;-))
    Jajaja sí, aquest tros quedava bé, eh? Són els de "Xocolata desfeta" i "El casalot"... quan el faci te'n regalaré un exemplar :-DD


    P-CFACSBC2V.- Jo tampoc ;-))
    De moment és allò de que "de ilusión también se vive"... De fet, ja m'hi conformaria amb que fos un estiu "no massa calorós" ;-))
    Amb aquest títol el faré!! ;-))


    McABEU Segona intervenció.- Ostres!! És cert!! jajaja Resulta que alguns llibres els vaig anar a buscar de les prestatgeries i altres (els que estic llegint, que són dos, més el Petit Príncep, que el fem servir per agafar frases que posem a la contraportada de la revista Parroquial) els tenia damunt la taula. Quan vaig acabar de copiar les frases, el Petit Príncep el vaig deixar on era i vaig anar agafant els altres per anar a fer la foto a una altre habitació (tots no els podia carregar de cop, només El Casalot sol pesa 37 quilos) i el pobre petit príncep es va quedar! per sort, ell ja sap que l'estimo molt ;-))


    ELUR.- No, no t'has posat massa seriosa :-)) De fet tens tota la raó... el nostre "gran" problema és no poder volar i no la falta de menjar, els terratrèmols, els tsunamis...
    Sí, sí, jo també accepto aquesta proposta: No cal que faci fred. Tan sols demanem un estiu suau i ja està ;-)
    (Per cert... el núvol aquest, no seria el causant de la nostra eliminació?... ssshhh)
    Ja voldria jo saber escriure aquest llibre!! :-DD


    JORDI de la Banyera.- A veure si t'hi apuntes!! Que tu tens molts llibres i molta imaginació!! :-))
    La signatura per un estiu suau es fa mentalment. Tanca els ulls, concentra't uns 30 segons en un estiu fresquet i ja està :-))


    JORDI de l'Art.- Però tu no et pots queixar!! Si vas veure el Madrid-Barça a les Bahames!! ;-))
    Pensa en l'angoixa d'un estiu calorós... uffff
    Et mereixes vacances, però per descansar, sense platja :-PP


    SÀNSET.- Jajajaja veig que som molts els “anti-platja” ;-)) Tu creua els dits per si un cas...

    ResponElimina
  13. T'has superat Assumpta i això que ets insuperable!!!!:-)) n'has tret un suc que sembla l'ambrosia, la beguda dels Deus de l'Olimp....Moltes felicitats un text fet de contraportades rodó! Genial!!!
    I per cert ja que tenim l'efecte hivernacle que fa augmentar la temperatura ja em va bé que tinguem un any sense estiu ....

    ResponElimina
  14. viurem el que la terra ens digui i no el que li diguem nosaltres a la terra!

    ResponElimina
  15. a mi la gent no em creu quan els dic que tot això és fruit del canvi climàtic. Mira que ni fava de metereologia i tot això, però cada vegada em crec més que no tindrem més de 2 setmanes de bon temps. I a mi també m'encanta l'estiu i la caloreta..
    Torno a estar per aquí. He canviat l'adreça i la imatge del bloc, em trobaràs a:
    www.gatetambturboinstints.blogspot.com
    Ens anem veient, que m'he de posar al dia, amb calma. Muack!!!

    ResponElimina
  16. T'ha quedat la mar de bé!!!!!
    molt bona proposta!!!!

    el volcà aquest tb està a Islàndia? aquest estiu no tindrem estiu? no farà calor enganxifosa? perfecte! però... llavors ens treuran les vacances?

    ResponElimina
  17. Jajaja, t'ha quedat molt bé aquesta obra de contraportades.

    Espero que a l'estiu no haguem d'anar amb màniga llarga, tot i que no estaria malament que fes menys calor que l'any passat.
    Adéu!

    ResponElimina
  18. Assumpta,

    Què el 5 de juny marxo de creuer per el Bàltic!
    Què ja fa prou fred normalment.

    Una mica de caloretaaaaaaaaaaa

    Petons,

    Maria Victòria

    ResponElimina
  19. ELVIRA FR.- Ets un sol i una exagerada... ;-))
    Però tu has vist quin comentari? jajaja em sembla que el guardaré i l'emmarcaré per pujar-me els ànims de tant en tant ;-))
    Fer un text en prosa és molt més fàcil que fer el poema que originalment es demanava (una miqueta de trampa jeje)
    I siiiii un estiu sense patir calor, enganxamenta, turmells inflats... ;-))


    ESTRIP.- Això és que algú ha empipat a la tortuga que aguanta els quatre elefants i, clar, així anem... :-DD


    INSTINTS.- Holaaaa bentornada!! ;-))
    Mira l'hora que és... demà passo pel teu blog sense falta!!
    La naturalesa es revenja del mal que li fa l'ésser humà... No dona, no, que la calor és lletja :-))


    RITS.- Moltes gràcies, guapíssima, però és més fàcil del que sembla :-))
    Jajaja noooo no ens trauran les vacances!! Això seria molt injust... el que és bo és que no farà la calor enganxifosa insuportable (ai, si fos veritat, què bé!!) ;-))


    ALBERT.- Gràcies ;-))
    Mira, jo ja no demano que faci fred, fins i tot, acceptaria una calor "suau", però res d'estius com l'any passat, noooo això no!! :-))


    M.VICTÒRIA.- Bé, si tu vols, al Bàltic pot fer caloreta, però a Catalunya no :-))
    I, quan tornis del creuer, trobaràs que fa més fred a Catalunya que allí jajaja
    Petonassos!!!

    ResponElimina
  20. Assumpta, molt bo! Això dóna per una història metaliterària d'aquelles que agraden tant al Vila-Matas, en Borges, en Frasán...

    ResponElimina
  21. ¿El 2010 no hi haurà estiu? ¿Comencem a anul·lar vacances? ¿Tot serà culpa del volcà o el Tribunal Constitucional també hi té a veure? Quants misteris. Aviam si ara escrius el llibre i sortim de dubtes.

    ResponElimina
  22. Pero mira como tu cabeza trabaja sin descanso jajaja! muy interesante lo que paso por culpa del volcan, me gusto tu escrito mezclando trozos de letras de muchos libros. Curioso experimento. Besos tía Elsa.

    ResponElimina
  23. He llegit l'article i realment la natura és més poderosa que qualsevol cosa que se'ns pugui ocórrer a l'ésser humà. D'aquí que sigui tan important tractar-la com es mereix! És l'entorn que ens permet viure!

    ResponElimina
  24. T'ha quedat un text fantàstic.Sembla fàcil però no ho és.

    ResponElimina
  25. JOAN VIGÓ.- Moltíssimes gràcies!! I disculpa que em saltés les normes :-)) M’agrada fer relats, però de poesia no en sé massa... i no m’hi vaig atrevir.
    T’agraeixo moltíssim el teu comentari :-)


    PUIGMALET.- No, no... estiu i vacances no són sinònim (ho pots buscar al diccionari si vols jejeje...)
    No anul•lis res!! Senzillament canvia el destí ;-) Enlloc de platja, un preciós refugi de muntanya...
    I no, no, en aquest cas el Tribunal Constitucional no en té la culpa, ja que el fet de que no faci calor és una cosa bona i el TC només és culpable de desgràcies :-DD


    TÍA ELSA.- La verdad és que me gusta apuntarme a propuestas que hacen otros blogueros, ya que la idea de unir frases de contraportadas no fue mía... Pero es un ejercicio divertidísimo ;-))


    ALBERT B. i R..- Tens tota la raó :-) quan ens pensem que ho tenim tot controlat, veiem que no... Al contrari, la natura es revela perquè la tractem malament... això que nosaltres veiem tan clar, els “poderosos” els hi importa un comino... i així anem.


    KWEILAN.- Fer un poema era molt més complicat (vaig ser tramposeta jeje)... Jo vaig tirar pel camí més senzill i em va fer gràcia aprofitar per ajuntar-ho al tema del volcà i el clima ;-))

    ResponElimina
  26. És que, mira, et diré alguns requisits que la platja compleix perquè jo no hi posi els peus:

    1- Hi ha sorra (dis-me tiquismiquis, però que se m'engantxi pel cos i després m'hi hagi de posar roba...)

    2- Hi ha sol. El detesto, el mataria (dis-me vampir, però no puc amb ell. A més a més, tenim un pacte: jo no vaig a la platja i ell no m'entra a casa).

    3- Hi ha nens corrent per la vora, amb pilotes i tot tipus d'artilugis contundents.

    4- I el més important, m'he de treure les lents o les ulleres. Aquest fet comporta que passi a ser un super-hiper-ultra deficient visual.

    *Sànset*

    ResponElimina
  27. SÀNSET.- Jajajaja entenc perfectament aquests motius, menys el segon.

    1.- La sorra és repugnant i fastigosa, s'enganxa, molesta... i, a més, està bruta... ecsss

    3.- Sí, moltes famílies es pensen que els demés tenim l'obligació d'aguantar que els seu cadellets trepitgin tovalloles i ens tirin pilotes de Nivea (o el que sigui) per damunt...

    4.- Siiiiiiiiii t'entenc... sóc cegata total. Tinc una bestiesa de diòptries i platges i piscines són les meves enemigues...

    Apartat especial del punt 2:

    A mi m'agrada el sol... M'agrada la claror (no m'agrada la calor que provoca el sol a l'estiu, però això és una altre cosa) Jo, a casa, sempre persianes amunt... però el meu marit -que és vampir com tu- sempre "ai, aquesta llum" i persianes avall jajaja... A vegades arribem a acords de "per la meitat"...

    Per tant, estem d'acord en un 75% :-))

    ResponElimina

...i moltes gràcies per la visita!!