dilluns, 28 de juny del 2010

"Tiempo de matar", de John Grisham



Fa cosa d’un any que em vaig aficionar als llibres d’en Grisham. No he fet ressenya de tots els que he llegit però puc dir que en general m’havien agradat força.

I parlo en passat perquè aquest que avui comento, que vaig acabar dissabte passat, m’ha decebut bastant. Què fas quan comences una novel•la i el protagonista et cau malament? O, millor dit, et resulta artificial i buit...

El llibre comença de manera molt dura: Una nena de raça negra, de tan sols deu anyets, es violada per dos blancs mig borratxos que, a més, li claven una pallissa i la tiren per una cuneta amb intenció de matar-la. Passada una estona, la troben un grup de pescadors negres que la porten a casa seva.

Una setmana després, quan els dos violadors -que han estat detinguts pel poquet que ha pogut dir la nena i amb l’ajut d’un confident del sheriff- són portats al Jutjat, el pare de la petita els cus a trets allí mateix. Els mata.

En Jack Brigance és l’advocat que actuarà com a defensor d’aquest pare, imputat d’assassinat i que corre el risc de ser condemnat a mort. I no em cau bé... no... i el problema és que crec que no m’hi cau perquè no me’l crec... Em sembla una persona absolutament freda. Només està pendent de que aquell cas sigui seu i ningú li prengui però, en canvi, no prepara una bona defensa.

No entenc la personalitat d’aquest home... S’aferra al cas perquè sap que li donarà fama (motivacions materialistes, però motivacions al cap i a la fi) però llavors, contradictòriament, no fa tot el possible perquè el Judici li surti bé... Per això dic que és un personatge que em resulta “artificial”. Tot li rellisca: pressions, amenaces, agressions a gent del seu entorn...

No em vull carregar tota la novel•la perquè té coses bones, com és el fet de presentar-nos el què és el Ku Klux Klan (la portada del llibre precisament hi fa referència) i totes les pressions i salvatjades que fan els racistes perquè “aquell negre” sigui condemnat.

En fi, de moment aquest és l’únic llibre de Grisham que m'ha decebut... Recordo Cámara de Gas, que em va agradar moltíssim, Causa Justa (el primer que vaig llegir i em va enganxar totalment), Legítima Defensa (on t’encarinyaves amb els personatges i vivies la història)... Qualsevol d’aquests tres, us els recomano... aquest no.

23 comentaris:

  1. Ja fa temps que el vaig llegir i potser va ser un dels últims. Sobretot perquè el vaig trobar avorrit.

    ResponElimina
  2. Jo no l'he llegida la novel.la però n'he vist la pel.li. El pare de la xiqueta era el Samuel L. Jackson. El personatge de l'advocat tampoc em va agradar massa però recorde un sheriff que va perdre una cama en el tiroteig interpretat per un actor que m'agrada molt i el personatge és molt dramàtic perquè tot i que el pare de la xiqueta el va deixar fotut el perdona i diu que ell hauria fet el mateix en una escena molt emocionant del judici.

    Assumpta, he passat el cap de setmana a Barcelona per afers familiars i he anat a vore el Camp Nou... un nebot meu quasi que es posa a plorar en veure les sis copes de l'any passat... ma que sou fanàtics els culés ;P

    ResponElimina
  3. Doncs, entre el tema i la teva crítica ... saps què? que no me l'apunto!

    Gràcies per avisar, i a kweilan també!

    ResponElimina
  4. jo no l'he llegit xò si que vaig veure la peli. No em va desagradar, perquè et mostràven Nova Orleans i problemes encara vigents entre blancs i negres a l'amèrica més surenya. Potser els darrers anys ha canviat les coses i ara segur, però què deu tenir 15 anys com a molt?

    Potser l'advocat no era sant de la meva devoció però era moooolt guapo!!!!! jejejeje

    ResponElimina
  5. Aquest títol va que ni pintat amb el que han fet els funcionaris a sou del PSOE i el PP del Tribunal Constitucional amb l'Estatut. Se l'han carregat sense cap mena de contemplacions.

    ResponElimina
  6. òndia Albert anava a fer un comentari similar al teu....potser se l'han llegit aquest llargs 4 anys els del TC? si jo o qualsevol en les nostres ocupacions laborals triguessim el mateix temps a fer una sola cosa..ben segur que ens haurien despatxar i amb raó! Si Assumpta tiempo de matar el tiempo ...

    ResponElimina
  7. Uf, quin descans. La meva lleixa de llibres pendents t'ho agrairà!

    De totes maneres, no creus que Grisham ja buscava un protagonista així de frívol i despreocupat? Pregunto, només.

    ResponElimina
  8. KWEILAN.- No voldria xafar el llibre a algú que no l'hagi llegit i tingui intenció de fer-ho.
    En realitat, conec a gent que li ha agradat molt i és que tot el tema del racisme i aquestes coses és interessant de llegir. Quan ho veus encara t'hi gires més en contra. Però hi ha moltes coses que no m'han agradat i, entre elles, aquest personatge de l'advocat.


    JESÚS PÁRRAGA.- Siiiii!!! Tens tota la raó! L'ajudant del Sheriff que perd la cama i, tot i així, demana que el declarin innocent... ui... en aquell moment se'm va fer un nus a la gola. Al llibre també és un moment molt emotiu :-)
    Per cert... que no sabia que s'hagués fet la peli :-)
    Eeeei! Tens un nebot del Barça? ;-)) Segur que és un nen maquíssim :-))
    Sí, sí, som molt fanàtics jaja no ho negaré pas ;-)


    CARME.- No, aquest no cal que te l'apuntis... però "Cámara de Gas", "Causa justa" o "Legítima Defensa" si, eh? :-))


    RITS.- Em creus si et dic que ni sabia que havien fet la pel•lícula? ;-)
    Al llibre també es diu que l'advocat està força bé... però he buscat l’actor i pssss... no sé, no sé jaja és que jo sóc molt especial jejeje


    ALBERT B. i R..- T’asseguro que hi he pensat. Estava preparant el post quan el meu marit m’ha cridat “Ja hi ha sentència!” i bé... És tan gros que es pugui rectificar allò que ha seguit un procediment tan complicat i que inclou un referèndum! Això només passa en aquest Estat.


    ELVIRA FR.- Finalment tenies raó tu... Caducats i ben caducats ells i els seus cervellets... Estic empipada!!


    XEXU.- Jajaja però “Cámara de Gas” sí que l’has de llegir, eh? Els tres que menciono com a bons, t’asseguro que em van agradar moltíssim. Aquí no sé què ha passat.
    En quant al personatge, això és el que jo pensava al principi... però al final em vaig convèncer que és impossible que algú pugui ser així... és un personatge mal definit. No me’l crec.

    ResponElimina
  9. Me gusta Grisham, de hecho he leído muchos libros de este autor,este que mencionas aún no, por lo que agradezco tu opinión. Besos tía Elsa.

    ResponElimina
  10. No he llegit gaire cosa d'en Grisham, si no ho recordo malament només tinc dos llibres seus.
    Un és en espanyol "La Tapadera" que és molt bo i em va agradar bastant i l'altre en català "El testament" que no està mal, t'enganxa però al final no és el que t'esperes. :-))

    D'aquest del que parles avui no en tinc ni idea però estic d'acord que perquè un llibre agradi els personatges (i sobretot el protagonista) han de tenir "una lògica" i pel que veig aquest no és el cas. :-)

    ResponElimina
  11. Diria que la mare de la Utnoa se'ls ha llegit tots.

    Jo no n'he llegit cap. Per quin hauria de començar?

    *Sànset*

    ResponElimina
  12. El protagonista no té perquè caure't bé, el que compta és que t'interessi la història. En aquest cas no hi ha hagut sort.

    Per això les meves lectures són tan monotemàtiques, així gairebé segur que m'agraden.
    Adéu!

    ResponElimina
  13. TÍA ELSA.- Sí, a mi también me gusta... por eso me estranya que éste me haya parecido flojo... No sé, la personalidad del abogado no me resulta creíble... Pero seguiré leyendo más, desde luego!! Algunos de sus libros me han parecido muy interesantes! :-))


    McABEU.- La meva germana n'ha llegit moltíssims (de fet va ser entre ella i en Jordi del Blog "He omplert la banyera d'aigua freda" que m'hi van aficionar) i aquest del Testament és un que ja vaig estar a punt de comprar... Me'l recomanes? :-))
    Efectivament, el personatge no és que no em caigui bé, és que no el trobo "real"... dubto que ningú "de veritat" tingués les seves reaccions :-)


    SÀNSET.- Eeeeei!! Si la mare de la Utnoa els té, no ho dubtis ni un moment i llegeix-ne!! La majoria són molt bons!! :-))
    Ostres, jo començaria amb el mateix que vaig començar jo: "Causa justa"... em va agradar molt :-)
    I després, ja estaràs a punt per "Cámara de gas" que, sincerament, crec que és un molt bon llibre per tot el que té de fons :-))


    ALBERT.- Exactament... és que en aquest llibre, al principi, jo creia que senzillament seria això: Que no em queia bé l'advocat i ja està... però cada vegada es fa menys creïble i... no, no m'ha convençut.
    Jajaja m'has fet riure amb això de les teves lectures "Monotemàtiques" :-))

    ResponElimina
  14. Fa molt temps que vaig llegir "El Testament", no el recordo com un dels millors llibres que he llegit però tampoc diria que és dolent, però deixa-me'l tornar a llegir i d'aquí uns dies t'amplio la ressenya (ho faré aquí mateix, aquesta vegada no cal fer-ne un enigma i tot :-DD)

    PS: Paraula de verificació OREOS, entre les galetes, els croissants i la coca de Sant Joan hauré de deixar el regim pel dilluns que ve :-)))

    ResponElimina
  15. Gràcies!

    M'ho hauré d'apuntar!

    *Sànset*

    ResponElimina
  16. Hola Assumpta
    Me pasa a veces que de un mismo autor me desepciona..Pero bueno a veces vale la pena leerlos.
    LOs títulos que nombras se ven muy llamativos.En cuanto termine de leer los tantísimos que tengo comenzaré a buscar CÁMARA DE GAS.
    Un beso grande y buen martes

    ResponElimina
  17. Jo només començar de llegir el primer paràgraf referent a l'argument del llibre, m'ha entrat molt mal rollo, segurament no el podria seguir llegint.
    Uf, no sé, més que el personatge que et caigui malament, això que la seva història no sigui creïble és una manera de no continuar el llibre o pensar aviam si això s'anima i segueixes llegint.
    No el llegirem doncs. Gràcies per la recomanació, Muack!

    ResponElimina
  18. McABEU.- Ai, mira... per les galetes OREOS no trencaria jo pas un règim, eh? Les vaig provar una vegada i no em van agradar gens... Ara bé, per unes "Príncipe"... mmmmm :-DDD
    Vols dir que el tornaràs a llegir? ostres, no cal, de veritat... si deus tenir "llista de pendents" com jo!!... en fi... si el llegeixes aquesta vegada estàs dispensat d'enigma ;-) i em pots deixar un comentari aquí mateix, però de veritat que no cal :-)


    SÀNSET.- Primer... De nou FELIÇ ANIVERSARI!! Jeje
    Apunta, apunta... i, després, llegeix ;-))


    MARISA, el rincón de mi niñez.- Sí, no siempre pueden estar igual de inspirados o quedarles los personajes tan bien definidos...
    Cámara de Gas creo que te gustará :-))


    INSTINTS.- Ara et diré la veritat :-)
    Després de llegir el començament vaig estar a punt de deixar-lo, però havia llegit altres llibres de l'autor i vaig suposar que el pitjor ja havia passat... El que vaig fer va ser un parèntesi. Vaig aparcar-lo, vaig llegir un altre llibre sencer entremig i, després, vaig reprendre aquest ja amb tot el tema del judici...
    A mi els llibres massa durs tampoc m'agraden. Aquest ha estat al límit. Si arriba a ser el primer que agafo de l'autor l'hagués deixat :-)

    ResponElimina
  19. Doncs a mi em va agradar molt!! Vols dir que no hi ha gent així?? Jo crec que més de la que ens pensem. La fama li agrada a tothom, al preu que sigui.

    Sento que no t'hagi agradat... snyiff, snyiff!!

    ResponElimina
  20. Doncs aquest no l'he llegit, tot i que han passat uns quants de Grisham per les meves mans i sempre m'han ofert molt entreteniment.

    Et faré cas, clar, :) i buscaré altres opcions per les vacances!!!

    ResponElimina
  21. Amb tos els que tinc pendents, sera facil deixar aquest per millor ocasio...jajajaj

    ep..nina..tens una coseta al meu blog. Aviam si t'agrada

    petonets

    ResponElimina
  22. Doncs me l'apunto!

    Per cert, has llegit el meu últim artícle sobre Cristòfor Colom? (http://elsemafor.blogspot.com/2010/06/colom-va-redescobrir-america-pels-reis.html)

    ResponElimina
  23. JORDI.- Fem un pacte? ;-))
    El personatge veritablement penso que no és creïble i que, per tant, ha fet que el llibre no m'agradés (tot i que els altres del mateix autor sempre m'havien agradat)
    Ara bé, admeto que la història té interès des del punt de vista del racisme. Està molt ben plantejat perquè veus que no sols els bèsties del Ku Klux Klan ho són sinó que bones persones que, si els hi preguntessis respondrien -convençuts- que ells no són racistes, acaben per reconèixer que, sense adonar-se, veuen les coses de forma diferent segons sigui un blanc o un negre que l'hagi fet.


    ÒSCAR.- Si no has llegit "Causa justa", "Legítima defensa" i "Càmara de gas", qualsevol dels tres t'agradarà ;-))


    SARGANTANA.- Jejeje tots els "catosfèrics" tenim unes llistes de "pendents" terribles... i és que anem llegint recomanacions amunt i avall i no arribem a tot el que voldríem ;-))
    Moltíssimes gràcies pel detall, guapa!!


    CORO.- No, home, noooo, no te l'apuntis!!... Apunta't els que dic que són millors ;-))

    ResponElimina

...i moltes gràcies per la visita!!