dissabte, 30 de juliol del 2011

Sistema solar

Ahir, a un concurs de la tele bastant senzillet però que ens fa gràcia (Atrapa un millón, d’Antena 3) una parella participant va demostrar bastant coneixement del sistema solar (com a mínim més coneixement del que considero “la mitjana” de la població) i em va cridar l’atenció.

De petita vaig aprendre una sèrie de coses de memòria i que no he oblidat mai (en castellà, “evidentment”, que “en aquells temps” tot era així) una era la llista de preposicions (a, ante, bajo, cabe, con, contra, de, desde, en, entre, hacia, hasta, para, por, según, sin, so, sobre, tras)... si n’hi ha més o no, no ho sé, però segur que aquestes són totes les que hi havia a la llista, no me n’oblido ni una. Una altre d’aquestes llistes memoritzades era la dels planetes del Sistema Solar: Mercurio, Venus, La Tierra, Marte, Júpiter, Saturno, Urano, Neptuno i Plutón... Després en van descobrir un altre però més tard van dir que no era veritablement un planeta.

Amb el temps, em feia gràcia comprovar que no tothom sabia l’ordre dels planetes i jo sí. Saber quin era el més gran, el que té un “anell”... m’agradava saber aquestes cosetes. Però ahir, aquell concursant va explicar unes dades sobre la velocitat de rotació de Mercuri, sobre la mida de Venus, i sobre altres coses relacionades que em va fer renovar la curiositat per tot això.


Com explicava aquell noi, Venus i La Terra són pràcticament iguals de mida. I ara veig que la Lluna, la "nostra" Lluna, és més gran que Plutó.


Un vídeo on podem veure què petitons arribem a ser en aquest meravellós Univers!



Mart, el Planeta vermell... el nostre veí.



Júpiter! Quina preciositat... El més gran i "el meu" (el dels que som Sagitari) :-)




Saturn vist des de la sonda Cassini l'any 2008. Fantàstic!!... En fi, tan sols un petit tast d’aquest món fascinant.

Actualitzo a les 20:20 per recomanar-vos no deixeu de veure aquest magnífic enllaç que ha deixat l'ELFRI als comentaris. Val la pena!! Moltes gràcies, ELFRI!!

Actualitzo a les 21:17 per dir que si us interessa el tema de les Constel·lacions, la CARME n'ha fet un post molt interessant, cliqueu aquí hi aneu directes.

30 comentaris:

  1. oh, quin post tan xulo!!! recordo quan vaig estudiar els planetes. No em sé el llistat de memòria, de "carreririlla", xò pensant-los crec que els sabria dir.

    el meu preferit, suposo que és xq el vaig estudiar més xq em va tocar fer un treball és Urà, encara que Venus sempre serà especial.

    I de les estrelles? faràs un post? jo mai recordo les constel·lacions, i com m'agradaria enrecordar-me, saber-les veure....
    ais!

    ps. per cert, de "carrerilla" em sñe les provínces andaluses: Jaén, Córdova, Sevilla, Huelva, Cadiz, Màlaga, granada i Almería. Que la profe ens les va ensenyar així, en sentit contrari a les agulles del rellotge

    ResponElimina
  2. Quina gràcia! Jo tampoc les he oblidat mai les preposicions. Els planetes me'ls sé, però no així tan bé com tu per ordre, que bo!

    Són preciosos els planetes, així cadascún amb els seus colors i les seves textures. M'agrada molt mirar aquells llibres de pàgines tan grans que expliquen els planetes, penso en els nens que deuen estudiar-los ara, deuen consultar les fotografies per internet i no té ni molt menys el mateix encant. De fet, m'enrecordo que quan mirava aquests llibres molts cops acariciava el paper com si els pogués tocar (bé, de fet encara ho faig!). També m'enrecordo que tenia moltes amigues que tenien els planetes fusforescents penjats a la paret i sempre m'havien fet mitja enveja i tot!

    I si que en som de petits, som petitíssims.

    Assumpta, ja torna a ploure i a fer el dia gris, no pot ser...i avui em sembla que farà tempesta de la bona!! Fa un vent i un llamps i trons, que tela!

    ResponElimina
  3. Jo també vaig veure ahir el concurs "Atrapa un millón" (De fet, el miro gairebé cada divendres. Té un format senzill, com dius, però que enganxa) i jo també em sé la llista de les preposicions en castellà de memòria. :-DDD
    En canvi, he de confessar que la llista dels planetes la tinc més rovellada. La pregunta del concurs l'hagués contestat bé però és un tema del que no passo d'uns coneixements molt generals, per això m'han agradat el vídeo i les imatges que ens has posat... si és que és veritat que som ben poca cosa, perduts al mig de l'univers. :-))

    ResponElimina
  4. La Creació és meravellosa. Som molt petits segons com ho mirem, sens dubte. Però per altra banda, el més petit dels homes és molt més important (incomparablement més important) que tots els planetes i totes les estrelles juntes.

    ResponElimina
  5. Sí!!! Jo la llista dels pronoms en castellà també la tinc ficada al cervell!!! En canvi en català no me la van ensenyar mai! QUina gràcia oi? Això dels planetes se m'ha oblidat per això...

    ResponElimina
  6. Jo tampoc he oblidat mai, mai les preposicions, ni tampoc els planetes, ni "los profetas menores" que eren 12, (a que em quedo amb tothom): Osias, Joel, Amós, Abdias, Jonás, Miqueas, Nahum, Abacuc, Sofonias, Ageo, Zacarias i Malaquias... je, je, je... ja veus...

    Però el vídeo de les mides és molt maco, m'ha encantat!

    I això de les constel·lacions que diu la rits també m'agrada molt. Quan passaven les estrelles del vídeo, anava pensant si en sabia la constel·lació... i algunes, sí, unes quantes...

    ResponElimina
  7. Ah! I el meu preferit és Saturn, un cop vaig veure els anells en un telescopi i en vaig quedar enamorada... coincideix que també és el meu, el dels capricorns!

    Clar que Júpiter amb tants planetes, també m'agrada molt

    ResponElimina
  8. Fascinant ! mira si t'agrada t'envio un enllaç molt xulo que és un planetari en temps real, hi ha anuncis al costat però és una joia

    aquí

    ResponElimina
  9. Que xulo l'enllaç, Elfri! M'ha a encantat!

    ResponElimina
  10. hi han coses que no s'obliden mai....i n'hem d'estar contents. També tinc memoritzades les preposicions encara....

    ResponElimina
  11. A mi m'agraden molt aquestes cosetes! No en sé gaire, però et puc donar algunes dades que he anat aprenent, no quan estudiava, sinó amb el temps. La llista de les preposicions també ens les ensenyaven a nosaltres, i també els planetes, que sempre he sabut. Però resulta que fa uns anys van dir que Plutó no és un planeta, per tant ara el Sistema Solar només en té 8. Plutó és un planeta nan, no arriba a la categoria de planeta, i més enllà d'aquest, n'hi ha un fotimer més, com Ceres, Eris o Makemake, i se'n van descobrint més. I això són planetes nans, que també hi ha altres coses per allà. Ah, i aquests tenen satèl·lits també, Plutó té a Caront, per exemple.

    Saturn no és l'únic planeta que té anells, Júpiter també en té, i Urà i Neptú diria que també, tot i que són gegants gasosos. I tots aquests tenen una mà de satèl·lits que no te'ls acabes. I suposo que saps que aquesta gran taca de Júpiter, aquesta tan coneguda que has posat a la foto, és un huracà de mida descomunal, és tan gran que no s'acaba de desfer mai.

    Hi ha coses molt curioses, i en són tantes que mai no deixaríem d'aprendre'n. A més, se'n descobreixen de noves tot sovint.

    ResponElimina
  12. Assumpta, m'has fet venir ganes de fer deures de vacances... he enllaçat aquest teu post, que ha estat el meu punt de sortida.

    ResponElimina
  13. RITS.- Primer de tot dir-te que m'ha fet molta gràcia això de les províncies andaluses, perquè a mi me les van ensenyar igual que a tu, en el mateix ordre, i també les recordo de "carrerilla", igual... però al meu germà les hi van ensenyar en sentit contrari i jo sempre li deia que era més correcte com ho deia jo!! :-DD
    Jo dic que el meu planeta preferit és Júpiter perquè sempre he llegit que és el que "regeix" el caràcter dels Sagitari... però la veritat és que en això dels horòscops no hi crec gens ni mica... ara bé, el planeta és preciós ;-)
    En quant a fer un post de les constel•lacions, em veig totalment incapaç perquè en sé molt poc... Ara bé, si algú que vegi aquest post s'anima, jo m'apunto a anar a visitar-ho ràpidament ;-)


    BARCELONA M'ENAMORA.- Siiii, mentre et llegia em sentia totalment identificada!! Jo també acariciava les pàgines dels llibres amb fotos espectaculars! Ja fossin de planetes o de paisatges o d'animals... m'encantaven! Un dels meus llibres preferits de petita era un d'animals amb unes fotos magnífiques :-))
    Acabo de parlar amb la meva germana, que viu a Barcelona, i m'ha dit que aquesta tarda ha passat por! que entre les cinc i les sis heu tingut una tempesta horrible, d'aquelles de "canguelo". Esperem que no hagi passat res greu.


    McABEU.- Sí!! Nosaltres també el mirem els divendres!! ;-) De fet el fan cada dia, però els dies entre setmana hi ha menys diners i el fan més aviat i gairebé mai (per no dir mai) el miro... Crec que si el veiés cada dia me'n cansaria, en canvi els divendres ja ho espero ;-) ens "apalanquem" al sofà i a jugar!! :-))
    Crec que això de les preposicions era força comú! ;-) Llàstima que llavors no ens ensenyessin català, oi? ara som pous de ciència i saviesa però no de la nostra cultura :-)
    Som petits, petits, però importants! :-D


    JOSEP LLUÍS.- Totalment d'acord amb tu ;-)
    De fet, quan veig la immensitat de l'univers, em resulta impossible no creure i em ve al cap el mateix que a tu: La creació ;-))
    Fos com fos, de la forma que fos i faci els milions o bilions d'anys que faci, no puc creure que tot això s'hagi creat "sol" :-)


    FINESTRETA.- Doncs tu que ets molt jove segur que ja estudiaves en català! hauràs de reclamar a la teva escola ;-))
    Jo no tenia el català ni com a "simple" assignatura... imagina!!

    ResponElimina
  14. CARME.- Apaaaaaa!!! Ara si que m'has deixat de pedra!! Què bo!! La llista dels Profetes Menors!! :-DD
    Això us feien estudiar?? Sí senyora, segur que t'has "quedat" amb tothom!! hehehe... Et deu anar genial per fer mots encreuats, que en surten a vegades! Boníssim!!
    A veure si algú s'anima a fer un post sobre constel•lacions i així tots en podem aprendre una mica ;-)
    - Saturn és el planeta dels Capricorns? No ho sabia... (només sé que a la Catosfera els capricorns sou molt actius... serà perquè teniu tants anells hehehe) i sí, és molt maco :-)
    - L'enllaç de l'ELFRI és preciós, m'ha agradat tant que l'he enllaçat al text del post :-))


    ELFREELANG.- Gràcieesss!! M'he passat una bona estona mirant, clicant, fent gran, petit i buscant totes les opcions que dóna... M'ha agradat moltíssim, tant que he editat el post per afegir-lo com a enllaç ;-))


    GARBI24.- És curiosa la memòria, oi? Fa anys ens feien aprendre moltes coses així, de "carrerilla" com ha dit la RITS ;-) i potser en feien un gra de massa... però ara s'ha passat a l'altre extrem i sembla com si no s'hagués de memoritzar res. A mi em fa gràcia recordar aquestes coses :-))


    XEXU.- Estic contenta perquè quan m'ha vingut al cap aquesta idea per fer un post pensava que potser no interessaria i veig que sou molts els que us fa gràcia tot això :-)
    Pel que m'expliques veig que en saps força!! Sabia això de Plutó (pobre Plutó! hehe) però a mi em fa gràcia considerar-lo planeta encara (ui, sóc poc científica hehe) però tots aquests que cites després no els havia sentit a dir mai :-)
    Un huracà aquesta preciosa taca de Júpiter? Sí, ho sabia, però en aquests moments et prometo que no ho recordava...
    Veig que en saps un munt!! M'agrada molt que ho hagis explicat aquí! Gràcies!! :-))
    M'entretindré buscant Ceres, Eris i Makemake, a mi que m'agrada Googlejar ;-)


    CARME de nou Vaig a veure ara mateix!!! :-)))

    ResponElimina
  15. Moltíssimes gràcies, primer per la inspiració i l'estímul que m'ha dut a fer el post i en segon lloc per per l'enllaç

    ResponElimina
  16. No en sé tant, no en pensis. Els noms sí que els he consultat perquè no els recordava, els que vam aprendre de memòria sí, però a l'escola ningú no ens va dir que hi havia la tira de coses més enllà de Plutó!

    La gràcia és que algun d'aquest, almenys Eris, és més gran que Plutó, però el van descobrir molt després, és clar, i llavors van pensar d'afegir-ne un altre a la llista, però el que van fer va ser anomenar a tots aquests planetes nans i llestos. Es veu que creuen que pot haver-hi algun altre planeta gegant més enllà, però no l'han trobat. No sé què faran llavors, amb els petitons.

    A mi sí que m'agrada tot això, sí, però no en sé massa més, així de curiós, que el que he explicat. En Dan n'explicava moltes coses abans, quan no estava a l'Ara...

    ResponElimina
  17. Es verdad que hay cosas que se aprenden y no se oovidan más, como las tablas de multiplicar, el abecedario y yo también recuerdo las preposiciones. En cuanto al universo, los planetas de nuestro sistema solar, ya lo vengo estudiando por cuarta vez, por mi, cuando lo estudiaron mis dos hijos mayores y ahora Dami, y siempre es fascinante volver al tema sobre todo porque la ciencia siempre descubre algo más. Besos tía Elsa.

    ResponElimina
  18. Ei de res Assumpta a que és xula la web! jo la trobo genial! avui fa solet a BCN un solet desnerit i feble però almenys no plou...bon diumenge!

    ResponElimina
  19. Moltes gràcies per l'explicació de Cartes al futur! :) Ja faré el que m'has dit! Merci!!

    Ostres i ahir, ja té raó la teva germana va caure un diluvi que feia posar els péls de punta. De fet es van trencar molts arbres i els carrers que fan baixada es veia una quantitat d'aigua baixant que semblaven riuets. Sort que la cosa va durar poquet!

    Que tinguis un molt bon diumenge!

    ResponElimina
  20. Acabo de fer la ronda de resposta de comentaris al meu blog i de nou torno a confirmar que la teva memòria fa por. Jo el nom dels planetes el tinc força oblidat i les preposicions en castellà també. Aviam si me'n recordo: a, ante, bajo, cabe, con, de, en, entre... Ja m'estic començant a liar... Bufff! Estic fatal de memòria. Bé, només em salvo perquè sóc bo tocant paritures de memòria.

    ResponElimina
  21. Doncs jo no me'n recordava, ni de les preposicions ni dels planetes... ara que pense, tampoc no me'n recorde de la taula del sis.

    Per cert, ja he vist que el cocido montañés no ha tingut efectes que lamentar.

    ResponElimina
  22. Molt be "profe"!! Una bona recol.leccio de dades i links.

    ResponElimina
  23. Ves si en queda d'univers per conèixer!

    (Ah, jo també em vaig aprendre les preposicions igual.)

    ResponElimina
  24. CARME.- Em va fer moltíssima il·lusió el teu post! Sempre m'agrada quan a la catosfera passen coses així. Tu ets molt d'interactuar amb altres blogs ja sigui a través de fotos que dibuixes, de poemes que continues... i, en aquest cas, em va agradar molt que el meu post inspirés el teu :-))


    XEXU.- Així es creu que més lluny que Plutó i Eris i tots aquests hi pot haver un altre planeta gran al nostre sistema solar? M'agradaria que el trobessin :-))
    T'imagines que el trobés un català? I el planeta tingués nom català! hehe
    Per cert, has vist l'enllaç que va posar l'ELFRI? És magnífic!! :-)


    TÍA ELSA.- Me encanta cuando todas mis amigas que son madres me cuentan que están "volviendo a estudiar" tal o cual cosa... jejeje, y és que ya veo que ayudan a sus hijos a repasar! :-))


    ELFREELANG.- Maquíssima!! Tan bon punt la vaig veure no vaig poder resistir "jugar-hi" una estona abans de respondre els comentaris hehehe
    Bé, un solet fluixet ja està bé... però que no faci massa calor :-)


    BARCELONA M'ENAMORA.- De res, maca! ;-) Crec que és una idea súper original i quanta més gent hi participi millor :-)
    He vist imatges per la tele i impressionen! I les escales del metro!! mare meva!!... En fi, sort que ningú va prendre mal :-)


    MBOSCH.- Hahaha és una memòria molt rara... perquè, en canvi, no puc recordar una llista del supermercat que tingui més de quatre coses... curiós, oi? :-)
    Tocar partitures de memòria ha de ser molt més interessant (i molt més maco) que saber-se les preposicions, segur :-D


    JPMERCH.- Hahahaha veus que em vaig portar bé? ;-) Efectivament, el cocido montañés no va fer estralls (em va salvar el "vitalínea" del sopar)!!
    Jo tampoc sé la tabla del 6, t'ho prometo. Quan era petita la meva mare em seguia pel pis preguntant-me "6x8" perquè mai me'n recordava. En McABEU t'ho pot confirmar perquè li vaig explicar :-)


    VERO.- Google és molt eficaç hehehe
    A veure si t'inspira una "manualitat planetària" ;-)


    P-CFACSBC2V.- Doncs tu ets molt més jove! Pensava que ja no us feien memoritzar coses ;-)
    Res, quan facin un viatge estel·lar tu t'apuntes (de passada en podràs fer fotos i poemes) ;-)

    ResponElimina
  25. Ui, a mi això del sistema solar i els planetes mai m'ha tret massa son. Únicament quan llegeixo els Tintins dedicats al seu gran viatge espacial (Objectiu la lluna i Hem caminat damunt la lluna) em submergeixo profundament en el món astronàutic.

    Admiro la gent capaç de recordar les dades que tu recordes... a vegades penso que utilitzo el meu disc dur per fins molt menys profitosos (recordo dades inverosímils del món dels esports, per exemple, que no aporten res més que algun comentari de "freak" per part del sofert oient que puc tenir en aquell moment al meu davant...).

    ResponElimina
  26. T'he deixat un premi al meu blog...

    jo també em sé les preposicions, les provincies andaluses, les comarques de Burgos, els fills de Jacob... he he he

    Rubén, Simeón, Leví, Judá, Dan, Neftalí, Gad, Aser, Isacar, Zabulón, José i Benjamín!
    tomaaaaaaaaaaaaaa!!!

    ResponElimina
  27. Un post genial, Assumpta. Ara li deia a la Carme, que la immensitat em fascina, m'hipnotitza. Des de casa mons pares, a l'Empordà, on de nit no hi ha llums artificials, veig la bòveda i allà em quedo, com tonto, veient llumetes, pensant que cadascuna d'elles és més gran, molt més gran, que la nostra Terra. I al.lucino, i penso que què hi ha més enllà del que veuen els meus ulls, em pregunto on és el límit, reflexiono sobre el concepte "infinit"... i recordo que som tan, tan petits, i tan, tan poca cosa... I que malgrat això, encara tenim temps de barallar-nos, de deixar que molts de nosaltres morin de gana, que molts siguin desnonats per no poder pagar-se un pis... I penso que algun dia entendrem perquè les coses són com són, i perquè no són com haurien de ser.

    Un post genial, i genial també el link de l'Elfreelang.

    Molts records.

    ResponElimina
  28. EL PORQUET.- Benvingut, tintinòfil com el meu marit!! Ell també va aprendre moltes coses llegint a Hergé :-))
    Recordar moments històrics del món del futbol i del Barça és quelcom que jo valoro molt... ja et preguntaré si tinc dubtes :-DD


    MONTSE.- Moltíssimes gràcies pel premi!! Ets un sol! Mai n'havia tingut cap per aquest motiu! :-))
    Genial la llista dels dotze fills de Jacob!!... ara bé, m'has deixat parada amb això de les comarques de Burgos!! Les comarques de Burgos? Què feies oposicions a Correus? :-))


    FERRAN.- Et puc imaginar perfectament mirant el cel, els estels i meditant en tot això... :-) en aquesta immensitat que ens envolta, en nosaltres mateixos i, lamentablement, en això que dius al final: com podem permetre que passin algunes coses?
    L'enllaç de l'ELFRI és una passada!! A mi em fa efectes hipnòtics :-))

    ResponElimina
  29. A mi per ensenyar-me en català ni la nostra història que la vaig llegir ja de grandet.

    En quan als planetes: són moltes mes coses. Si s'estudien les atmosferes dels planetes "durs" s'observa una discontinuïtat a La Terra... (tira del fil que crec t'agradarà).

    ResponElimina
  30. Vaig tard, ja ho sé però ratifico el que ha dit en Xexu, ja fa uns anys que a Plutó el van treure de la llista i això que per no no ser un planeta té un satèl·lit com la Terra.

    Si vols posar-te a buscar et plantejo una pregunta fàcil:

    Un dels 9 gira al revés. Quin?

    ResponElimina

...i moltes gràcies per la visita!!