dimecres, 10 de setembre del 2008

Catalunya estimada

L’onze de setembre celebrem la Diada Nacional de Catalunya. No puc escriure de la meva terra d’altre forma que des de l’amor a cadascuna de les seves particularitats, tradicions, costums...

Si les volgués posar totes no ho aconseguiria... seria inacabable i segur que m'hauria deixat quelcom. He triat unes quantes idees i imatges a l'atzar en una visió personal de les moltíssimes coses que es podrien dir de la nació catalana.

Començaré per la nostra patrona, la Mare de Déu de Montserrat:


Rosa d'abril, Morena de la serra,
de Montserrat estel:
il.lumineu la catalana terra,
guieu-nos cap al cel.
Amb serra d'or els angelets serraren
eixos turons per fer-vos un palau:
Reina del Cel que els Serafins baixaren,
deu-nos abric dins el vostre mantell blau.

(Fragment d'El Virolai, escrit per Jacint Verdaguer)


La nostra llengua, l'idioma, la nostra identitat:
Fragment del primer text trobat en llengua catalana: Les Homilíes d'Organyà.
Segons els experts Les Homilies d'Organyà pertanyen al segle XI, i més concretament del 1080 al 1095.



Mercè Rodoreda i Gurguí (Barcelona, 10 de octubre de 1908 – Girona, 13 de abril de 1983). Considerada per molts com l'escriptora més universal de la narrativa contemporànea catalana, la seva obra s'ha traduït a 27 idiomes.


Sant Jordi, patró de Catalunya


I una de les tradicions més maques del món... l'intercanvi de roses i llibres el dia de Sant Jordi entre els enamorats.



Antoni Gaudí, (Reus, 1852 - Barcelona, 1926), arquitecte, màxim representant del Modernisme català.


La Sagrada Família, a Barcelona, el somni de Gaudí...


Pa amb tomàquet!! Mmmmmm què bó!!
I una cerveseta Estrella (Damm, casa catalana)



Uns postres deliciosos: La crema catalana.


La nostra dansa: La Sardana.



"La sardana és la dansa més bella de totes les danses que es fan i es desfan"
(Joan Maragall)





Castellers, la unitat, la força, el treball conjunt... Espectaculars, emocionants...



El Barça... més que un club... un sentiment...




BONA DIADA A TOTHOM!!

VISCA CATALUNYA!!

39 comentaris:

  1. Una bona diada per a tu també, rebunikíssima!!! ole ole i ole! No sé si hi afegiria res més, a la teva llista... potser el nostre caga tió??

    Petonarros i somriures!

    ResponElimina
  2. Traducción al castellano

    Catalunya estimada
    (Catalunya amada)

    El once de septiembre celebramos el Dia Nacional de Catalunya. No puedo escribir sobre mi tierra de otro modo que desde el amor a cada una de sus particularidades, tradiciones, costumbres...

    Si quisiera enumerarlas todas no lo conseguiría... sería interminable y seguro que al final habría olvidado algo. He escogido unas cuantas ideas y imágenes al azar en una visión personal de las muchas cosas que podrían decirse de la nación catalana.

    Empezaré por nuestra patrona, la Virgen de Montserrat

    Rosa de abril,
    Morena de la sierra,
    de Montserrat estrella:
    iluminad la tierra catalana,
    guiadnos hacia el cielo.
    Con una sierra de oro
    los angelitos recortaron
    estos montes para haceros un palacio:
    Reina del Cielo que los Serafines bajaron,
    dadnos abrigo con vuestro manto azul

    (Fragmento de El Virolai, escrito per Jacint Verdaguer)

    Nuestra lengua, el idioma, nuestra identidad: Fragmento del primer texto encontrado en lengua catalana: Las Homilías de Organyà.
    Según los expertos, las Homilías de Organyà pertenecen al siglo XI y, más concretamente se datarían entre los años 1080 a 1095.

    Mercè Rodoreda i Gurguí (Barcelona, 10 de octubre de 1908 – Girona, 13 de abril de 1983).
    Considerada la escritora más universal de la narrativa contemporánea catalana,su obra se ha traducido a 27 idiomas.

    Sant Jordi, patrón de Catalunya.
    Y una de las tradiciones más hermosas del mundo... el intercambio de rosas y libros entre los enamorados en el día de Sant Jordi.

    Antoni Gaudí, (Reus, 1852 - Barcelona, 1926), arquitecto, máximo representant del Modernismeo catalán.
    La Sagrada Família, en Barcelona, el sueño de Gaudí.

    Pan con tomate!! Mmmmm ¡qué rico! y cervecita Estrella (Damm, cervecera catalana)

    Unos postres deliciosos: La crema catalana.

    La danza típica: La Sardana.
    Calificada por el poeta Joan Maragall como "la danza más bella de todas las danzas..."

    Castellers: torres humanas: unidad, fuerza, trabajo de equipo... Espectaculares, emocionantes...

    El Barça... más que un club... un sentimiento...

    BONA DIADA A TOTHOM!!
    ¡¡Buena Diada a todos!!
    VISCA CATALUNYA!!
    ¡¡Viva Catalunya!!

    ResponElimina
  3. P-CFACSBC2V El primer que m'ha anat passant pel cap, eh? :-)


    NÚR Doncs sí senyora!! El tio!! :-)) si és que són tantes coses...
    Feliç diada, guapa!!!

    ResponElimina
  4. a mi m'hi falta la botifarra amb seques, la Costa Brava i, ja més personal, alguna referència a la cançó catalana, com podria ser per exemple en Lluís Llach. Però el teu pupurri em sembla molt complert igualment.

    ResponElimina
  5. Uff quantes coses que m'agraden... des de la Moreneta a la cançó rosa d'abril morena de la serra... impressionant cantar aquesta cançó... i la nostra senyera, el nostre club del cor, el nostre pa amb tomaca... la Damm i la Rosita, la Moritz, si és que som collonuts, no trobes? gràcies per a recordar que podriem ser els millors, llàstima que no ens donguin una espenta per a poder defensar la nostra llengua... Bona diada Assumpta...

    ResponElimina
  6. Mare meva m'havia deixat de comentar-te que hi surt la Colla Joves!!!! moltes gràcies... Vilafranca no calia eh! jeje i la sardana... i tantes coses bones que tenim a la nostra Catalunya...

    ResponElimina
  7. Bona diada!

    Per cert... i de les més avorrides que es fan i es desfan.

    ResponElimina
  8. DANICHAN Aiii jejeje les seques amb botifarra he estat a punt, a punt de posar-les :-)
    Bona Diada!!


    CESC Sí, Xiquet, sentir el Virolai allí, directament a Montserrat és tant emocionant!! I la tradició de la rosa i el llibre m'enorgulleix tant com a catalana!!
    Ah!! Jajaja els de Vilafranca els he posat per "despistar", home! ;-)
    Bona Diada!!


    JORDI No, no... a mi em posen la pell de gallina :-)
    Bona Diada!!

    ResponElimina
  9. Bona diada per a tu també!! un post molt bonic :-)))))

    ResponElimina
  10. Això és una carta de presentació de Catalunya en tota regla,si senyora!
    bona diada!

    ResponElimina
  11. Igualment per tu Assumpta, ens has fet arrivar el missatje d'una manera fantàstica, una serie sensacional, et felicito.
    PD Per cert jo vaig fer exatament la mateixa foto al Camp Nou "som més que un club" pero clavada.
    Una abraçada

    ResponElimina
  12. ROBADESTIU Gràcies, guapa :-)))
    Abraçades i Bona Diada!!


    SPAGUETTI Ai jejeje acabo de tenir la idea que podriem inventar els "Spaghetti a la catalana" ;-)
    Bona diada, guapa!!


    GEORGE Moltíssimes gràcies!!
    El cert és que de fotos meves aquí n'hi ha poques jeje: La del pa amb tomàquet i la cerveseta (que m'ho vaig menjar dissabte passat)i la del Camp Nou (que la vaig fer el 19 d'agost quan feiem de "guies turístics" per uns amics argentins jeje)
    Pensar que tu vas fer la mateixa em fa gràcia :-)) (vaig veure aquella que vas posar al teu blog!!)
    Bona Diada!!

    ResponElimina
  13. Tria d'identitat certa i coneguda, bonica! Bona diada!

    ResponElimina
  14. Hermoso homenaje a tu tierra!! un beso enorme y felicidades por tu hermosa Catalunya.

    ResponElimina
  15. aiii anava baixant i no el veia,no el veia,on es???al final surt ho mes gran de Catalunya,pensava que t`en oblidaves com ara som Barça At.
    Bona diada

    ResponElimina
  16. ZEL Sí, coses que tenim ben assimilades, que són tan "nostres"... :-)
    Bona diada, guapa!!


    TIA ELSA Muchísimas gracias por tus palabras, siempre tan llenas de cariño :-)))
    Un abrazo muy fuerte!!


    DDRIVER Jajajaja nooooo, no ho podia oblidar!! :-))
    Bona Diada!!!


    ESTRIP Abraçades i Bona diada!! :-))

    ResponElimina
  17. Assumpta
    que lindo y detallado post sobre la tradición de tu tierra..y como no podía faltar...LA barca ,mas que un club un sentimiento !!!
    mmmmmmmque rico pan con tomate y cervecita.
    Hoy acá en argentina es el día del maestro.
    besos

    ResponElimina
  18. MARISA, El rincón de mi niñez
    Bienvenida la fan número uno de los Topo Gigios a la celebración de esta Fiesta de Catalunya!! :-))
    Ah!! Aunque "Barcelona" sea femenino, el Club de Fútbol es "el" Barça jeje ;-)) Supongo que puede sonar raro allí!!
    Recuerdo que vos sos de Boca, eh? ;-))
    Gracias por las cosas bonitas que siempre dices del idioma :-)
    Besos!!!


    RITS Bona diada, guapissima!!! :-))

    ResponElimina
  19. Quina composició més monica, Assumpta! Un post genial, de debò.

    Visca Catalunya!

    ResponElimina
  20. ... evidentment, on diu "monica" hi hauria de dir "bonica" :))

    ResponElimina
  21. FERRAN Moltes gràcies per les teves moniques paraules :-)) jejeje...
    De veritat, si no ho dius igual ni m'adono :-)
    Abraçades i Visca Catalunya!!

    ResponElimina
  22. Qué lindo expresar así el amor por tu tierra. Feliz día entonces para ustedes!!!!

    Beso.
    Vero

    ResponElimina
  23. assummpta: he llegit el teu comentari en un post que he esborrat... ja veus... últimament, els impulsos poden amb mi.

    Et volia agraïr les teves paraules, que sempre rebo com abraçades.

    M'encantaria llegir això que em deies per cosir... i pel que fa al post dedicat, m'ha emocionat. Quan algun dia em dius que amb les històries de l'elefanta, i altres coses que dic, se'n podria fer un conte, sempre penso que si ho fés, te'l dedicaria a tu, segur.

    :-)*****

    ResponElimina
  24. Bona diada!! No podies reflectir millor la diada!! Imatges perfectes!!
    Salutacions!

    ResponElimina
  25. Jo estic d'acord amb tot, pero el Gaudí era de RIUDOMS, oi????
    ;DDDD

    ResponElimina
  26. VERÓNICA Muchísimas gracias, de corazón:-)) Besos!!



    ROBADESTIU Ets una persona encantadora :-) Ja el veuràs, ja l'article jaja i tant que el farè!! Ara bé, ja et vaig dir que en sabia poquet... haurè de pensar com fer-lo perquè quedi bonic i serà per a tu, i tant que si... Bé, si vols el pots compartir amb l'Elevanda :-)))


    CONSUELO Moltíssimes gràcies i una forta abraçada :-))


    MONTSE Jajaja de fet m'estranyava que ningú digués això de Riudoms :-PP
    Nooooo, que la familia provingués d'allí (del Mas de la Calderera) no vol dir que ell fos d'allí. De fet està més que documentat que ell, quan havia de posar d'on era, posava "Reus". I a més està batejat a Reus... Hi ha la tira de documents escolars, d'estudis superiors on sempre posa "Natural de Reus".
    Aiiiii jajaja semblo reusenca i tot, eh? :-))

    ResponElimina
  27. de fet, era per tocar el voraviu una miqueta... jo tb semblo reusenca, despres dels anys que m'hi he passat i els amics que hi tinc... ufff

    aixo que es de Riudoms, en condicions normals i treballant a Reus no ho hagues dit ni farta de vi!!!

    jajaajajaj

    ResponElimina
  28. assum
    no ve a tomb ni res, pero si no ho dic, revento: M'HE APUNTAT A UN CURS DE PATXWORK!!!!!

    (Au, diga'm que et fa ràbia, va... ;D) (O diga'm que tu tbe en fas, va, que és l'altra opció...)

    ResponElimina
  29. MONTSE T'has apuntat a un curs de Patchwork? Si precisament l'article del que vaig parlar amb Robadestiu anava sobre això!!! jaja... segur que no el vas llegir abans que ho borrés? :-)
    Jo en sé una miqueta però no he anat mai a cap curs... sóc bastant inconstant per a cursos i tal... una amiga que en sap molt em va explicar quatre coses bàsiques i ho vaig provar, tinc robes esperant per a fer cosetes, però m'inspira més l'hivern :-)

    ResponElimina
  30. Moltes gracies Assumpta.
    bonic recull de fets que simbolitzan Catalunya, has sentit mai el Virolai cantat per l'escolania de Montserrat??, segur que si, no et posa la pell de gallina ??

    Salut

    ResponElimina
  31. JORGELINA Gracias, guapa!! También un gran fin de semana para vos!! :-)


    JOAN Sí, i tant que l'he sentit!! :-)) I em passa com a tu, també em posa la pell de gallina... És fantàstic!!
    Una abraçada!!

    ResponElimina
  32. Assum
    no, no l'havia vist l'article del patxwork!!! Quanta casualitat, no???????
    Es q jo no conec ningu q men pugui ensenyar i just davant del cole on treballo ara, hi ha una merceria que nensenyen, i mira, he decidit aprofitar dues h cada dimarts per fer cosetes!!!!

    Fa segles q en volia aprendre i mai em quadraven els horaris!!! I ara estic molt contenta!!!

    ResponElimina
  33. MONTSE Ja veuràs que t'agradarà!!! Sabent poquet ja pots fer alguna coseta i a mida que vas sabent més pots fer meravelles :-))

    ResponElimina
  34. Quin bon recull d'imatges molt significatives, per a parlar de la nostra Catalunya. Em fa l'efecte que no te n'has deixat cap!!
    Molt bé, com sempre!!
    Una abraçada.

    ResponElimina

...i moltes gràcies per la visita!!