dilluns, 29 de setembre del 2008

A la façana de la Catedral de Tarragona

Aquesta tarda... millor dit, “ahir a la tarda” vaig estar a la Catedral de Tarragona... és tan maca que no me’n puc estar de fotografiar-la una i una altre vegada... Voldria ensenyar un detall preciós que potser no tothom sap que hi és...


Contrallum a les cinc de la tarda.


A partir d'ara totes entre dos i tres quarts de set.



I aqui ve la sorpresa :-)

El sarcòfag de Betesda es troba encastat damunt de la porta romànica del frontis lateral dret de la Catedral.


De lluny es veu petit...


Però si apropem la imatge... (Espero que clicant a sobre es faci més gran...)

És un magnífic exemplar d’època paleocristiana fet de marbre blanc per un autor anònim en un taller de Roma. Té una llargada de 214 cm. I una alçada de 62 cm. Datat entorn l’any 400 dC, el seu programa iconogràfic es desenvolupa d’esquerra a dreta de la següent manera: guarició dels cecs, guarició de la hemorroïsa, Jesús entra en el pòrtic de la piscina de Betesda, Jesús guareix el paralític a la mateixa piscina, la representació del cristià regenerat pel baptisme, la conversió de Zaqueu i l’entrada triomfal a Jerusalem.

(Text copiat de l’anvers d’un punt de llibre que l’Associació Bíblica de Catalunya va fer amb motiu d’una Assemblea el 9 d’abril de 2005)

28 comentaris:

  1. Traducción al castellano

    Esta tarde o, mejor dicho, ayer por la tarde, estuve en la Catedral de Tarragona... es tan hermosa que no puedo evitar fotografiarla una i otra vez.

    Pero hoy quisiera mostrar un detalle precioso que quizás no todos conozcan de su existencia...

    La primera foto es un contraluz sobre las 5 de la tarde y las demás están hechas sobre las 6.30 - 6.45.

    Y la sorpresa es...

    El sarcófago de Betesda se encuentra “encajado” sobre la puerta románica del lateral derecho de la Catedral.

    Es un magnífico ejemplar de época paleocristiana realizado en mármol blanco por un autor anónimo en un taller de Roma, Mide 214 cm. de largo y 62 cm. de alto. Datado sobre el año 400 dC. su programa iconográfico se desarrolla de izquierda a derecha del siguiente modo: curación de los ciegos, curación de la hemorroisa, Jesús entra en el pórtico de la piscina de Betesda, Jesús cura al paralítico en la misma piscina, representación del cristiano regenerado por el bautismo, la conversión de Zaqueo y la entrada triunfal en Jerusalén.

    (Texto copiado del anverso de un punto de libro que la Associació Bíblica de Catalunya editó con motivo de una Asamblea el 9 de abril de 2005)

    ResponElimina
  2. Com sempre, passar per aquí, és aprendre!!... I qué bé ens ho expliques...Amb unes bones imatges i molt ben acompanyades de les teves explicacions.
    La del sarcòfag té un detall molt bo.
    Gràcies per compartir-ho.
    Una abraçada.

    ResponElimina
  3. Doncs no ho sabia, no... Gràcies per explicar-ho!

    ResponElimina
  4. Ostres,
    t'ho has estudiat bé, eh?
    Jo tpoc ho savia, aixo que vaig viure a Tarragona 2 anys, i com que el meu pare va néixer a prop de la mateixa catedral anava a passejar-hi sovint...

    Si un dia hi torno, m'hi fixaré bé. Saps per quin motiu el van posar allà dalt, aquest xic???

    ResponElimina
  5. Molt maca la successió de fotos, Assumpta!

    ... i no, no sabia que hi havia aquest sarcòfag allà dalt. Interessant...

    ResponElimina
  6. bones perspectives, si senyora!
    fa temps que no visito Tarragona.

    ResponElimina
  7. és que no hi entenc gens jo d'aquestes coses, sort que hi ets tu que ets una bona guia!!! Doncs teniu una bona catedral eh?

    ResponElimina
  8. MONTSE Hola guapa!! :-))
    Bé jo vaig tenir la sort que m'ho van explicar ja fa uns anys jeje. Ahir, al passar pel davant vaig pensar que potser en sortiria un article bonic i no me'n vaig poder estar :-))
    Petons!!!


    P-CFACSBC2V És una de les infinites sorpreses que la ciutat de Tarragona té per ensenyar :-))
    En vull anar descobrint més i més...
    Ara, si passes per davant la catedral ho podràs veure ;-)))
    Una abraçada!!!


    MONTSE Jejeje no m'ho he estudiat, no :-))
    Fa quatre o cinc anys, l'últim dia d'un dels cursos de l'Associació Bíblica ens van fer una mena de "vista guiada" i vaig quedar "enamorada" de tota aquesta zona.
    Per mi tot això, com a creient, té un significat molt especial, però tampoc cal ser-ho per gaudir-ho: Si t'agrada l'art, la història, Tarragona és un regal :-))
    Com llavors ens van regalar uns punts de llibre amb aquesta imatge, doncs el text el vaig copiar d'allí :-))
    I com és que està encastat a la façana? Upsss... Ni idea!! Ho hauré de preguntar! ;-)
    Abraçades!!!


    FERRAN Gràcies!!! M'alegra que t'agradi :-)
    La primera vegada que el vaig veure em va impressionar pensar en quelcom tan antic, tan ben conservat allí a la façana...
    Una abraçada!!!


    ESTRIP Jo visc a Reus i tinc Tarragona "a quatre passes" com qui diu. Em poden passar mesos i mesos sense anar-hi, però cada vegada que hi vaig em deixa meravellada :-)))
    Abraçades!!!


    INSTINTS Hola, bonica!!! Jo tampoc és que hi entengui massa, eh? Ho sé perquè en algun moment o altre nm'ho han explicat :-))
    Veritablement, la catedral és magnífica, val la pena visitarla!!
    Petonets!!!

    ResponElimina
  9. Hola Assumpta!
    Un sarcòfag sobre d'una porta? No ho havia vist mai! Aquestes rareses poden ser tan peculiars com vulguis però sempre fan gràcia en el sentit de que són curioses...

    Per cert, allò que vas dir de la meva mare responent el meu comentari al post del meme em va commoure... :)

    Un petó!

    ResponElimina
  10. Anda, que interessant! Si mai hi vaig creu-me que m'aturaré a buscar-lo amb la mirada! M'encanten aquestes coses, aquests petits detalls i secrets que passen desapercebuts als ulls de la majoria. Gràcies per fer-nos partíceps d'ell!!!!
    una abraçada!
    (unes fotos xulíssimes, com sempre)

    ResponElimina
  11. Vens a Tarragona i no avises? vale vale, pots tu te perds de provar los meus pastels :P

    ResponElimina
  12. Ni sabia que a Tarragona hi havia catedral!!!

    preciosa!

    ResponElimina
  13. MENXA No... de fet jo tampoc ho havia vist mai jeje, però m'encanta, és plè de símbols de curació i salvació :-))
    Ah!! I allò ho vaig dir ben sincerament, eh? Segur que està ben orgullosa de tu!!
    Petonets!!!


    IRUNA Si alguna vegada hi vas, és just a la dreta de la entrada principal... és tan bonic!! però en ser petitó igual molta gent no el veu...
    Gràcies pel que dius de les fotos, guapa!!
    Abraçades!!!


    BAJOQUETA Fill meu, i amb aquest accent que tu tens, no et feia pas a Tarragona, xiqueta... a Tortosa potser sí :-)))
    Si un altre dia hi vaig, t'aviso? :-))
    (I portes pastissos, clar jeje)
    Petonassos!!


    RITS No!! jejeje... però si és la Catedral més important de Catalunya :-))
    Per dir-ho de manera que s'entengui... l'Arquebisbe de Tarragona és el "Jefe" de tota l'Església a Catalunya :-)
    Mira que la Conferència Episcopal dels Bisbes Catalans es la Tarraconense
    Qualsevol cosa que es faci a l'Església d'àmbit català, es fa a Tarragona :-))
    Jajaja... em llegeixo a mi mateixa i semblo tarragonina ara... ai, que em faran fora de Reus!! juas juas (persona non grata en quatre dies jiji)
    L'has de venir a veure... no tan sols la Catedral, no... tota la ciutat és impressionant!! :-))
    Petonassos!!

    ResponElimina
  14. I tu, estimada Assumpta, com sabies que jo avui necessitava veure aquesta ciutat que tant estimo i sentir-la ben a prop, ara a hores d'estar dormint, m'abraço a les fotos per a poder dormir calmadament... una abraçada i gràcies... per cert, Eto'oooo :)

    ResponElimina
  15. CESC Xiqueeeeet!!
    Abraçat ben fort a les fotos, tanca els ulls i somia amb cadascun dels racons de la màgica Tarragona... d'aquesta ciutat que amb raó tant t'estimes perquè és preciosa :-)))
    Bona nit!!
    Abraçaaaaaaaaades!!!!

    ResponElimina
  16. Ai!!! Cesc, que m'oblidava... jejeje
    Eto'o foreveeeeeeeer!!!! ;-)
    Titular Sempre!!!! :-))))

    ResponElimina
  17. hola, me gustó tu blog, y me gustaron tus imágenes.

    bsss.

    ResponElimina
  18. Realmente hermoso, sin palabras querida assumpta, besitos tía Elsa.

    ResponElimina
  19. Reconec que vaig poc per Tarragona, però la darrera vegada que la vaig visitar, em va impressionar molt la seva història i els canvis que vaig veure.
    Llegint el teu post m'han entrat moltes ganes de tornar-hi i gaudir d'aquests detalls que ens mostres.
    Les fotos molt bé ehhhh.... T'estas superant... no paris!!!

    Una abraçada

    ResponElimina
  20. MÓNICA Muchas gracias por tu visita :-) Me alegra que te guste!
    Un abrazo :-)


    TIA ELSA No sabes lo que me gustan tus visitas siempre tan llenas de cariño!! :-))
    Un abrazo muy fuerte!!!


    PRÁXIS Jo es pot dir que he "conegut" Tarragona en els darrers 20 anys. Però el que tu dius coincideix amb el que diu el meu marit, que ha millorat molt :-)
    Val la pena visitar-la, de veritat :-))

    Ai, jejeje... gràcies de tot cor pel que dius de les fotos.
    Això és un tema que em fa mitja vergonya i tot, perquè jo sé que no em surten malament, sé que, com a "persona normal", em defenso: o sigui entre la meva germana, el meu germà i el meu marit, jo sóc qui les fa més maques dels quatre jaja... això vull dir :-))

    Però quan visito els fotoblogs com el teu i d'altres que tinc a la meva llista de preferits, de persones que en sabeu moltíssim, que hi enteneu "de veritat" a vegades em dic "que pensaran de les meves?" perque llavors ja estem a un altre nivell, un nivell molt, molt diferent.

    Per això, que tu, que en saps un munt, em diguis coses maques de les meves, doncs em fa pensar que ets molt bona persona jejeje... ja m'enténs, oi?
    Una abraçada!!!

    ResponElimina
  21. Que catedral hermosa,muy imponente!!!
    Linda semana.

    ResponElimina
  22. Cert, cert!! és que això dels bisbes i jerarquies no ho porto massa bé i mai hi penso!!!
    A Tarragona hi he estat sols un parell de vegades, i de fet vaig estar a La canonja i al barri de Miralcamp (pot ser que es digui així?). Hi hauré de tornar

    ResponElimina
  23. JORGELINA Muchas gracias, guapa!!! :-)) Linda semana también para vos y un besazo!!!


    RITS Sssssh, calla, calla que jo tampoc creguis que domino massa el tema, eh? jajaja
    Sí, La Canonja :-))
    Ara bé... Miralcamp... a Tarragona... No seria Camp Clar? :-))
    Doncs ja saps... Tarragona t'espera!!! :-))
    Petons, guapíssima!!

    ResponElimina
  24. molt bonica la Catedral de Tarragona i les fotos, i el detall, curiós. Jo hi vaig ser aquest estiu després de molts anys i em va agradar molt, i el barri que l'envolta, també. Tinc ganes de tornar-hi aviat. :-)***

    ResponElimina
  25. Si és que tenim la millor Catedral haguda i per haver a tot lo món!! I saps que la rosassa es feia servir de far fa molts i molts anys? aix...

    Merxi per aquestes fotos tan precioses! :)

    ResponElimina
  26. BRUIXOLETA Jo és que sóc un desastre, perquè ho tinc "aqui mateix" i hi vaig poquíssim... i cada vegada que hi vaig em quedo fascinada amb aquesta ciutat :-))
    M'alegro que t'agradés!!!
    Petons!!!


    NÚR Tarragona té alguna cosa que no sé què és que m'atrau molt eh? Jo crec que en gran part és la llum de la ciutat amb mar... i tota l'història que té... ufff... és que m'encanta!
    L'altre dia li deia al meu home que haviem de pujar a la torre del circ romà, que m'ho vas dir tu!! jejeje
    Si hi anem, en faig un article i te'l dedico!! :-))
    Noooooooo, no sabia això de la rosassa!! ostres!! doncs és molt interessant, eh?
    Abraçades!!!

    ResponElimina
  27. Oye, tú, al paso que voy aprenderé el catalá (o es català) para leerte sin pinchar en comentarios y encontrar la traducción.
    No me lo pones fácil, así que tendré que espabilarme.
    Bonita la catedral de Tarragona y buena explicación la tuya.

    ResponElimina
  28. MIGUEL ÁNGEL Jejeje bien, bien... seguro que te será fácil, que sabiendo latín no tendrá secretos para tí :-))
    Gracias por tus palabras, de corazón!!
    Y tendrías que conocer Tarragona, es una ciudad realmente hermosa y todos los alrededores de la Catedral, el Seminario... uf!! Fantástico :-)
    Un abrazo!!!

    ResponElimina

...i moltes gràcies per la visita!!