diumenge, 28 d’agost del 2011

"Jane Eyre", de Charlotte Brontë

Autor: Charlotte Brontë
Editorial: labutxaca clàssica / Proa
Títol original, idioma, any: Jane Eyre, anglès, 1847
Traductora: M. Dolors Ventós
Gènere: Novel·la
Número de pàgines: 493
Nota: Això ho sembla, però no és exactament una ressenya.

No hi ha màquina del temps més perfecta que l’engranatge d’un bon llibre amb una imaginació disposada a submergir-se dins del que el llibre expliqui, i aquest és magnífic.

Com ha canviat el món des de que vostè, senyoreta Eyre, va escriure la seva història! Quins costums tan diferents! Però vostè aconsegueix, benvolguda Jane, agafar-nos de la mà i traslladar-nos, per llargs passadissos i a la llum d'espelmes, a la seva època i, un cop allí, explicar-nos les seves vivències i fer-nos sentir allò que vostè sentia.

Gairebé diria que durant tota la història vaig ser al seu costat... I és que, amb les seves paraules, admirada Jane, el lector al qual es dirigeix, la sent absolutament propera, viatja en l’espai i en el temps i gairebé es materialitza a l’habitació vermella, a l’escola, a la mansió, a... i l’acompanya quan plora o riu, quan té por o passa fred i gana, quan s’il·lusiona, quan dibuixa, quan lluita, quan perd, quan guanya...

Una cosa sí sé, estimada Jane, llegir-te, m’ha encantat i no t’oblidaré mai.

És un llibre escrit en primera persona. La protagonista, Jane, quan té uns trenta anys, explica la història de la seva vida. Té moltes coses remarcables, però hi ha un paràgraf que m’encanta: La Jane, amb deu anys, confia a una companya una mica més gran que ella, Helen Burns, una sèrie d’injustícies que li van fer. La Helen, que s’estima molt la Jane, li contesta “Vols dir que no series més feliç si provaves d’oblidar la seva severitat i els sentiments apassionats que et provocava? Jo trobo que la vida és massa curta per malaguanyar-la alimentant rancúnies o fent llistes de greuges. En aquest món tots som culpables, tots estem carregats de defectes...

En fi, una joia de la literatura que val la pena llegir.

PS/ XeXu, disculpa que m'he apoderat del teu format de ressenya ja per sempre, és que m'agrada força. Gràcies ;-)

23 comentaris:

  1. Fa temps que vaig darrere d'aconseguir llegir un llibre de Charlotte Brontë, no pas un en concret, qualsevol.

    No ho faig no perquè no en trobi cap a les llibreries, si no perquè no trobo el temps per a llegir-lo (a ell, i als altres 30 que tinc pendents!).

    De totes maneres, quan aconsegueixi agafar-lo, ja sé quin d'ells triaré!

    ResponElimina
  2. el tinc apuntat, xò ara mateix millor que no l'agafi.

    ResponElimina
  3. M'ha agafat ganes de rellegir-lo ves per on però malauradament no tinc temps....m'ha agradat molt la comparació amb la màquina del temps!! i a més l'has clavat és ben cert! demà guanyarem oi?

    ResponElimina
  4. "No hi ha màquina del temps més perfecta que l’engranatge d’un bon llibre amb una imaginació disposada a submergir-se dins del que el llibre expliqui, i aquest és magnífic."

    M'encanta aquesta frase i la trobo encertadíssima.

    Aquestes vacances he llegit molt, molt, molt i a més amés he encertat llibres que m'han agradat molt i sí m'han transportat cadascun al seu temps, d'una manera eficaç i encantadora.

    ResponElimina
  5. Ara mateix vaig a trucar l'SGAE, perquè ja està bé això d'anar copiant, hombre ya! A veure si ara em donarà per fer una llista de llibres llegits i tu me la copiaràs!

    Tot i que he de dir que la frase és encertadíssima, jo sé que tu saps que no llegiré aquest llibre, tret que rebi una bona compensació econòmica, és clar. Ara que, és un goig llegir les paraules que li dediques, que també sé què és que un llibre agradi tant, així que me n'alegro de que t'hagi deixat tan bon gust de boca.

    ResponElimina
  6. PORQUET.- Doncs anima’t que aquesta edició de butxaca està força bé, i és una traducció al català molt maca, molt ben feta ;-)
    A mi m’ha encantat! És que quan un llibre està ben escrit i m’agrada, m’hi fico dins totalment. Aquí t’endinses a l’Anglaterra de mitjans del segle XIX i t’hi quedes fins que acabes la història... i això és mèrit total de l’escriptora i la seva facilitat per descriure el món de l’època, sensacions, sentiments...


    RITS.- És cert que en cada moment ens pot anar millor un tipus de lectura o altre, però... uhmmm... no vull desvetllar massa detalls de la història, clar, però jo crec que t’agradaria ;-)


    ELFRI.- Aviat, aviat, quan aprovis... que ho faràs perquè t’ho mereixes, ja tindràs una mica més de temps lliure i podràs rellegir-lo.
    És que em sentia tan “ficada” al segle XIX a Anglaterra que era gairebé com si m’hi hagués traslladat!
    Confio en que sí que guanyem!! :-DD


    CARME.- M’ha fet il•lusió que senyalis la mateixa frase que l’ELFRI, si les dos esteu d’acord, això vol dir que m’ha quedat bé ;-)
    Així doncs, si tu has llegit molt, molt, és que has viatjat molt, molt!! ;-)
    Ai, ai, quina llista que faràs a final d’any, serà insuperable! :-D


    XEXU.- Hehehe truca, truca, però crec que són tots a la presó! :-P
    Per cert... bona idea aquesta de fer una llista de llibres llegits! Potser sí que la copiaré hehe (hauries d’estar orgullós de ser agafat com a model enlloc d’amenaçar-me amb denúncies, home ja!!)
    Sí, sé que tu saps que jo sé que no tens la menor intenció de llegir el llibre, i és una llàstima, crec que pel teu magnífic blog de llibres incloure aquest o algun de Dickens seria ampliar l’oferta de ressenyes -ja molt bona, tot s’ha de dir- que fas a tots els teus seguidors i públic en general. (A veure, de quina quantitat de diners estem parlant? Aquesta setmana no, però la que ve potser em toqui la travessa) :-P

    ResponElimina
  7. Uhhh Jane Eyre
    Aún conservo el libro que me regaló mi Tío Padrino hace ya muuuuchos años.
    Es maravilloso y digno de leer una y otra vez.
    Un abrazo...Me lo voy a buscar y vuelvo a leer.

    ResponElimina
  8. Que bé que us queden aquestes ressenyes. Un dia en faré una del butlletí del Carrefour, que és l'únic que llegisc últimament.

    Què ha passat la 9a setmana? Ja veig que no has tastat l'entrepà de bacallà amb tomata, malgrat les recomanacions, ni has canviat el cafè amb gel per l'orxata i els fartons.

    ResponElimina
  9. Aquest no l'he llegit, de fet no recordo haver llegit res d'aquesta autora.
    Veig que a tu t'ha agradat molt i també m'uneixo a les lloances per la frase de la màquina del temps, està molt ben trobada. :-))

    ResponElimina
  10. MARISA.- ¡Qué bien poder leerlo en invierno! jejeje te parecerá una tontería pero creo que, con ambiente de bajas temperaturas el libro aún debe resultar mejor! ;-))


    JPMERCH.- HAHAHA vaaaaa!! fes-ho!! Ets capaç de fer-ne una de bona!! Quin riure!! :-))
    En quant a "lo altre", crec que va ser efecte de la calor, estava tan xafada que no tenia gana "de veritat" :-D però res, aquesta setmana porto ritme de no perdre res de res (el cap de setmana sempre recupero una mica) mira que si arriba dijous i he guanyat pes! quina vergonya!! :-P


    McABEU.- Donat que em sembla que mai podré viatjar en una màquina del temps "material", al menys ho faig amb la ment ;-))
    El llibre és una passada, si el pots aconseguir llegeix-lo! això sí, no el llegeixis amb ulls de segle XXI, eh? tu deixa't portar pel que t'expliquin... imagina que no tens llum elèctrica i que a les cinc de la tarda ja es fa fosc...

    ResponElimina
  11. Veig que t'agraden els clàssics eh...

    Aquest no em crida gaire l'atenció però encara recordo la recomanació que em vas fer de Grans Esperançes i tinc previst llegir-lo en un futur proper.

    ResponElimina
  12. Un dels llibres preferits de ma mare, i ni així m'he anima't... em sembla que aquest no caurà

    ResponElimina
  13. MBOSCH.- Sí!! ;-)
    Ni jo mateixa ho sabia hehe... però sí, vaig descobrint que tot el que llegeixo de literatura anglesa del segle XIX em va agradant.
    Uaaaaaaau!!! M'acabes de donar una alegria MOLT GRAN amb això de dir-me que et llegiràs "Grans esperances". M'agrada moltíssim la teva forma de fer ressenyes i tinc molta curiositat per saber què et semblarà a tu aquest llibre... És molt diferent del que llegeixes normalment i m'agrada que ho vulguis provar :-))


    MIREIA.- Ooooh!!! Has de fer cas a la mare!! ;-))
    És que és tan diferent de com s'escriu avui en dia, l'ambientació, tot... és fantàstic :-))

    ResponElimina
  14. Hola Assumpta, pel porquet, si vols llegir res de la Brontë llegeix Jane Eyre, la resta de la seva obra és clarament mediocre. Hi ha autors d'un sol llibre i aquest és la Brontë. En aquest llibre, però, aconsegueix recrear, sota una història romàntica, el tipus de vida dels orfenats, al món rual i de les dones en l'època victoriana. Un dels meus preferits de tots els temps Assumpta :)

    ResponElimina
  15. Com ja saps, ahir el vaig acabar de llegir i n'he gaudit moltíssim. :)

    ResponElimina
  16. Gracies per la recomanació....També el tinc... peró jo en castellà de la colecció Austral i deu ser malendresat a la casa del poble... Aquest cap de setmana el buscaré i em posaré corrents a rellegir-ho. També tinc les "Cumbres Borrascosas" però aquesta obra es de la seva germana, l´ Emily Bronté i crec que també deu estar per casa...
    Apa, que ja tinc feina per començar el curs....

    ResponElimina
  17. S'agraeix que existeixin persones capaces de narrar les coses d'una forma simple però alhora propera i detallada, igual que la gent que quan explica acudits aconsegueix que facin gràcia per dolents que siguin.

    Adéu!

    ResponElimina
  18. CLÍDICE.- Jo només he llegit aquest però també havia sentit a dir que era el més destacat seu ;-)
    El fet d'estar escrit en primera persona ajuda molt al lector a ficar-se dins l'història, és com si t'ho estès explicant directament i fa "visible" tot el que narra i descriu :-)


    JOSEP LLUÍS.- Hehehe quan te'l vaig recomanar anava sobre segur... l'ambient britànic t'entusiasma :-))


    EL PERE.- Hola!! ;-)
    Ja em diràs si t'agrada!!...
    M'agradaria molt llegir també el de l'Emily, però potser que deixi passar una mica de temps :-)


    ALBERT.- Bentornat!! ;-))
    El llibre està molt ben escrit i aconsegueix que "t'hi vegis"... si vols viatjar al segle XIX a Anglaterra (ves, que encara veuries la creació del futbol!! hehe) doncs aquest llibre està molt bé ;-)

    ResponElimina
  19. Hola, Assumpta! Ara m'he donat una volta pels blocs i he vist aquesta crítica. Me n'alegro molt que hagis gaudit amb aquest llibre. Fins i tot llegint-lo dos o tres vegades, agrada. Una abraçada!

    ResponElimina
  20. KWEILAN.- Bentornada!! ;-)
    Doncs sí, sí, aquest el vaig veure a una llista teva... Bé, el llibre ja el coneixia, és clar, i fins i tot havia vist algun tros de pel·lícula o sèrie, així que ja sabia bastant de què anava... però en veure que el posaves dins d'una llista de VINT, vaig pensar "caram, sí que deu ser bo" i el vaig demanar per Reis d'aquest any i ara li ha tocat el torn... M'ha encantat :-))

    ResponElimina
  21. Hola, jo no l’he llegir. Acostumo a llegir (si tinc temps extra) els llibres que recomanen a l’institut als meus fills (tret dels que tiren enrere d’entrada). Aquest se’l va llegir la meva filla i no li va agradar gens. En aquell moment jo no tenia temps per llegir-lo. Veient la ressenya i els comentaris, crec que és dels que s’han de tenir en compte.
    Gràcies, l’afegiré a la llarguíssima llista.
    (sort que de gustos n’hi ha per tothom!)

    ResponElimina
  22. Vaig llegir aquest llibre aquest any a l'escola, però malauradament va ser una versió curta en anglès, per tant no puc dir que l'hagi llegit sencer i com s'ha de fer. Però estic desitjant poder llegir-lo sencer.

    ResponElimina
  23. QUADERN DE MOTS.- A veure, segons l'edat que tingui la teva filla entenc que no li agradés... és que és una mentalitat absolutament diferent de l'actual i per això, per gaudir-ne, t'has de ficar en aquell temps i en aquell lloc... per això he dit lo de la màquina del temps... Si et trasllades a l'època, en gaudiràs moltíssim :-))


    EGAARA.- Per la imatge del teu perfil, veig que t'agrada el llibre de la Jane Austen, una altre autora britànica anterior encara que Charlotte Brontë. Jo no l'he llegit i me n'has fet venir ganes :-))
    A veure si tu llegeixes Jane Eyre sencera (jo ho he fet en català, en anglès no m'hi atreveixo pas) i jo llegeixo Orgull i Prejudici ;-))

    ResponElimina

...i moltes gràcies per la visita!!